ناپلئون هیل نویسنده کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید ۳ علت مهم شکست در زندگی را عنوان می‌کند

 

  • اولین دلیل شکست ناتوان بودن فرد در تعامل با دیگران است

اجازه دهید میزان تحصیلات، ثروت و مسئولیت‌پذیری فرد را نادیده بگیریم. در این صورت، اگر فرد نتواند طوری رفتار کند که دیگران او را دوست داشته باشند، اگر نتواند با تمام انسان‌ها در تمام شرایط، ارتباطی مناسب و محترمانه برقرار کند، هرگز به موفقیت دست نخواهد یافت.

از هیل می‌پرسند: «برای آن‌که دیگران تو را دوست داشته باشند، باید چه‌کار کنی؟» او توضیح می‌دهد: اولین گام برای این‌که دیگران تو را دوست داشته باشند، این است که تو آن‌ها را دوست داشته باشی و این دوست داشتن را نشان دهی. از موفقیت دیگران خوشحال شوی و بااحساس حسادت یا رقابت با آن‌ها برخورد نکنی؛ زیرا موفقیت و کامیابی دیگران راه موفقیت تو را نمی‌بندد.

  • دومین دلیل بسیار شایع است: عادت تسلیم شدن هنگام بروز مشکلات

شما در کار خود مهارت بسیار دارید؛ اما صرف‌نظراز این مسئله، برخی زمان‌هاهمه‌چیز دشوار می‌شود و شرایط ناخوشایند دست و پای شمارامی‌بندد. حال اگر خودت را سرسپرده شرایط بدانی، باید با موفقیت خداحافظی کنی! اما این درست نیست؛ بنابراین در برابر مخالفت‌ها بایست و به‌جای تسلیم شدن، اراده و عزم بیشتری نشان بده، آتش عشق و شورت را فروزان‌تر کن و به خودت یادآور شو که قیمت تو بسیار فراتر از این حرف‌هاست. آنگاه دیگر خودت را حتی برای لحظه‌ای هم به بهایی کم به چالش‌هانمی‌فروشی. درست در همین لحظات سخت و نفس‌گیر است که کامیابی خودش را نشان می‌دهد.

بدان که لیاقت خواسته‌هایت را داری. اگر این حقیقت را هرگز فراموش نکنی، در مسیری درست گام برخواهی داشت. اکنون بگو چندبار در مسیر درست قرار داشته‌ای، اما به‌سرعتتسلیم‌شده‌ای؟

در بسیاری مواقع، ما فقط یک‌قدم با موفقیت فاصله داشته‌ایم؛ اما به دلیل این‌که ذهنمان بیش‌ازحد درگیر چالش‌ها، موانع و مخالفت‌ها بوده، نتوانسته‌ایم مقصد را ببینیم. درنتیجه، درست در همان گام آخر، همه‌چیز را رها کرده‌ایم و راه‌حلی را که در یک‌قدمی ما بوده ندیده‌ایم.

همیشه به یاد داشته باش که فرد تسلیم شونده، هرگز برنده نمی‌شود و انسان برنده هرگز تسلیم نمی‌شود. وقتی حس تسلیم‌شده به سراغت آمد، به‌جای تمرکز بر تلاش و مبارزه، روی نتیجه، متمرکز شو و خودت را ترغیب کن که صرف‌نظر از سختی‌ها و دشواری‌هابه‌پیش برانی.

 

  •  سومین دلیل شکست، به تعویق انداختن کارهاست

او این‌گونه ادامه می‌دهد: «همه باید به‌قدری تیزبین باشند که به‌محض از راه رسیدن فرصتی خوب، بلافاصله آن را بشناسند و بدان عمل کنند؛ زیرا در بیشتر اوقات، اقدامی کوچک می‌تواند تمام زندگی فرد را تغییر دهد. انسان‌ها تنها موجوداتی هستند و بدان عمل کنند؛ زیرا در بیشتر اوقات، اقدامی کوچک می‌تواند تمام زندگی فرد را تغییر دهد. انسان‌ها تنها موجوداتی هستند که می‌توانند در سطوح بالا تصمیم بگیرند. فرآیند تصمیم‌گیری‌های منطقی و عاقلانه، قدرتی است که فقط به انسان داده‌شده است؛ بنابراین همیشه به یاد داشته باش؛ بدترین تصمیم این است که هیچ تصمیمی نگیری.»

شخصی که نتواند به‌سرعت تصمیم بگیرد، قادر نیست مأموریت‌ها و وظایف مهم را انجام دهد؛ اما این‌همه چیز نیست. در دل هر شکست، هر تغییر و در هر شرایط ناخوشایند بذرهایی از سود و فایده نهفته شده است. کسی که بر اساس تجربیات، فلسفه‌ای سالم و کامل برای زندگی دارد، به‌سرعت این بذرهای پنهان را می‌بیند و آن‌ها را می‌پراکند تا از حاصلشان بهره ببرد. شاید فردی در زندگی‌اش بدشانسی آورده و چندین بار شکست‌خورده باشد؛ اما باید این حقیقت را بداند: «اگر بدشانسی برای تو شکست و ناکامی‌های موقت پیش آورده، نباید آن‌ها را دائمی فرض کنی. کافی است که به دنبال بذرهای منفعت و سود در دل هر شکست باشی تا بتوانی ناکامی امروز را به کامیابی فردا و هرروز تبدیل کنی.»